• Hoe doen de top 250 makelaars het Online? Inhoudsopgave: Aanleiding Website Beveiliging Geoptimaliseerd voor mobiel Snelheid van uw website Makelaars in Google Facebookgebruik door makelaars  Overall indruk Relatie tussen online en offline succes Aanleiding Begin Juli 2017 bracht vastgoedactueel.nl de tussentijdse top 250 uit van...

  • Hoe vertaal je als lokale makelaar de inzichten uit online marketing naar praktische voordelen voor je onderneming? Een vraag die ik veel tegenkom bij onze klanten tijdens mijn bezoeken. Het is een begrijpelijke vraag en een relevante behoefte die concreet te vertalen is naar waarde...

  • Bij Online Leadbox helpen wij tientallen organisaties per jaar aan succesvolle leadgeneratie via Facebook. Wat ons betreft behoort Facebook dan ook tot de top 3 drie van beste podia om leads te generen. Het is niet alleen een  perfect platform om de interactie met je...

Top
Facebook Marketing

7 manieren om via Facebook meer leads te genereren

Bij Online Leadbox helpen wij tientallen organisaties per jaar aan succesvolle leadgeneratie via Facebook. Wat ons betreft behoort Facebook dan ook tot de top 3 drie van beste podia om leads te generen. Het is niet alleen een  perfect platform om de interactie met je doelgroep aan te gaan. Voor het werven van leads of emailadressen is het ongekend goed.

In dit artikel geven wij je 7 tips om het maximale uit Facebook Advertising en je Facebookpagina te halen en meer leads te genereren voor je onderneming.

Inhoudsopgave artikel Facebook Leads

  1. Wat je vooral niet moet doen op Facebook
  2. Wat wel werkt op Facebook qua content
  3. Leads generen met Facebook
  4. Inschrijvers voor je nieuwsbrief
  5. Exclusieve aanbiedingen doen
  6. Facebook quizzes gebruiken
  7. Call to action op je pagina gebruiken
  8. Facebook advertising inzetten
  9. Voorbeeld van succesvolle campagnes

Wat je volgens Facebook niet moet doen

Misschien heb je al een Facebookpagina voor je bedrijf en ben je al druk bezig om hiervoor meer fans en likes te werven? Facebook geeft je dan 3 tips voor berichten die je beter niet kunt plaatsen:

  1. Berichten die alleen gericht zijn om mensen direct een product te laten kopen.
  2. Berichten zonder enige vorm van context.
  3. Berichten die exact dezelfde content hergebruiken die je in je advertenties gebruikt.

Facebook raadt juist aan om je pagina te zien als een pilaar voor je online identiteit en niet slechts als een online communicatiekanaal. Het is dan ook aan te raden om je pagina te gebruiken om vorm en inhoud te geven aan je expertise die je toe kan voegen aan je doelgroep. Een bedrijf dat echt een voorbeeld is van hoe het kan is natuurlijk Heineken. Bekijk hier hun Facebookpagina.

Maar wat werkt dan wel?

Heel simpel. Het delen van waardevolle informatie, waar je publiek de interactie mee aan gaat en aanspoort om een bepaalde actie te ondernemen.

Facebook zal namelijk vooral content tonen in de tijdlijn van zijn gebruikers die zij waarderen.  Berichten die je (bijna) net zo belangrijk of boeiend vindt als de geboorte van het kind van je vriend(in).

Stel jezelf daarom bij het plaatsten van berichten op je Facebookpagina eerst de volgende vraag: Zou mijn vriend(in) dit bericht interessant genoeg vinden om het een ‘vind ik leuk’ te geven, op te reageren of te delen? Facebook is bij uitstek een medium dat sociaal is en dus niet bedoeld om alleen maar commerciële boodschappen te zenden.

Ga de interactie aan

Om het potentieel van Facebook volledig te benutten is het belangrijk om de interactie met je publiek aan te gaan. Zeker omdat je publiek bestaat uit verschillende mensen. Denk aan fans van de content die je deelt, maar ook mensen die je bedrijf waarderen of (potentiële) klanten.

Met dit in het achterhoofd is het belangrijk om berichten te delen die zorgen voor interactie met je publiek. De traditionele 80/20 regel komt hierbij uitstekend van pas. Probeer 80% van je content te focussen op het bieden van meerwaarde  voor je publiek en 20% die over je bedrijf gaat (verkoop, marketing, promotie etc.).

Door diverse updates in het algormitme is de interactie op Facebook wel afgenomen. Zo blijkt uit onderzoek van Ogilvy  dat het organisch bereik op Facebook tot 6% is afgenomen, een daling van maar liefst 49% ten opzichte van oktober 2013. Facebook dwingt bedrijven dus steeds vaker om hun content te promoten zodat het onder de aandacht van de doelgroep komt. Logisch ook eigenlijk.

Deze infographic van Quick Sprout laat je zien wat de redenen zijn voor de daling van de interactie en hoe je dit kunt verbeteren. Dit zijn een aantal tips om je interactie te vergroten:

  • Mensen reageren op positieve quotes, nostalgie en persoonlijke verhalen.
  • Mensen zijn visueel ingesteld, dus afbeeldingen werken.
  • Vraag af en toe om een ‘vind ik leuk’ of om een bericht te delen.

Leads genereren met Facebook

Naast de interactie op Facebook heeft het social media platform voldoende mogelijkheden om leads te genereren. Bij Online Leadbox helpen wij tientallen bedrijven aan succesvolle leadgeneratie via Facebook. Van gewichtsconsulenten en makelaars tot universiteiten zetten leadgeneratie op Facebook succesvol in.

1.    Nieuwsbrief inschrijfformulier

Een nieuwsbrief is nog altijd de sterkste manier om met je (potentiële) klanten in contact te staan. Een simpele manier om via Facebook meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief te krijgen is om een inschrijfformulier te plaatsen op je Facebookpagina.

Als je voor je nieuwsbrief gebruikmaakt van bijvoorbeeld MailChimp, zijn er handige integratiemogelijkheden voor Facebook.

Een van de dingen die je kunt doen om het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief te verhogen is om de inschrijfknop in de stijl van je bedrijf te maken. Bijvoorbeeld een afbeelding van een nieuwsbrief met daarop het logo van je bedrijf. Daarnaast kun je de pagina op Facebook waar mensen zich voor je nieuwsbrief inschrijven personaliseren, wat vertrouwen wekt en leidt tot meer inschrijvingen.

Wil je echt dat je maillijst explodeert? Start dan met adverteren middels een eigen e-product.

2.    Waardevolle content na inschrijving

Steeds meer bedrijven genereren leads door het aanbieden van waardevolle content in ruil voor het achterlaten van je e-mailadres. Denk aan een whitepaper, ebook, infographic of webinars waarin waardevolle kennis wordt gedeeld.

Bij Online Leadbox helpen wij ondernemers dit vorm te geven en dat leidt tot duizelingwekkende getallen. Voor Gezond en Gewicht (voorbeeld) realiseerden wij in slechts twee maanden tijd zo’n 10.000 inschrijvers via het verspreiden van een gratis e-book dat men kon downloaden na het achterlaten van het mailadres. Vervolgens steeg de omzet met 300% door gerichte aanbiedingen te doen aan deze inschrijvers.

Facebook Leads Email

Tip: Wil jij zelf meer emailadressen werven, ontwikkelen dan goede e-producten die je doelgroep te gek vind en biedt ze ter download aan. 

3.    Exclusieve aanbiedingen

Het doen van exclusieve aanbiedingen via e-mail is nog altijd een van de beste manieren om te zorgen dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Net als bij de vorige voorbeelden kun je in Facebook een tabblad neerzetten richting de landingspagina waar mensen zich voor je nieuwsbrief kunnen inschrijven.

Op deze landingspagina maak je duidelijk wat de exclusieve aanbieding is. Bijvoorbeeld het laatste nieuws over je producten of diensten, maar ook een kortingscoupon die mensen direct kunnen gebruiken bij hun aankoop.

Uiteraard ontvangt je doelgroep dit exclusieve voordeel alleen als ze even hun emailadres en naam achterlaten zodat je ze blijvend kunt benaderen.

4.    Facebook quiz

Facebook is uitstekend in te zetten voor het opzetten van wedstrijden, denk bijvoorbeeld aan een quiz.

Deze manier van marketing wordt steeds vaker ingezet door bedrijven, omdat het relatief goedkoop en eenvoudig te realiseren is. Daarnaast zorgen wedstrijden voor ontzettend veel interactie en uiteindelijk nieuwe inschrijvingen op je nieuwsbrief.

Ieder bedrijf kan zijn voordeel doen met deze strategie. Zet een Facebookpagina op waar je jouw fans vraagt om hun gegevens achter te laten, om daarmee kans te maken op bijvoorbeeld een tegoedbon.

5.    Call to action op Facebookpagina

Inmiddels is het ook mogelijk om op je Facebookpagina een directe call to action te maken.

Kijk bijvoorbeeld eens naar onze Facebookpagina. Wij maken het voor bezoekers van onze Facebookpagina mogelijk om direct contact met ons op te nemen. Wanneer je op de link klikt kom je op onze website uit waar een contactformulier staat, maar je zou deze knop ook kunnen gebruiken om bezoekers uit te laten komen op een specifieke landingspagina op Facebook.

Voorbeeld CTA Facebook

6.    Berichten met links naar landingspagina’s

Zoals al eerder genoemd is de 80/20 regel belangrijk voor de content die je deelt op Facebook. Naast de 80% aan waardevolle informatie die je deelt, is 20% bestemd om je producten/diensten onder de aandacht te brengen.

Een van de manieren is om een bericht via Facebook te delen waarin een link staat naar de landingspagina met een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief. Als je bijvoorbeeld een ebook hebt of een aanbieding die exclusief voor nieuwsbriefabonnees is, zijn dit perfecte berichten voor Facebook.

Deze berichten kunnen simpel zijn met alleen de titel van het bericht, een afbeelding en een link naar de pagina. Ook kun je een afbeelding plaatsen met een vraag of quote die terugkomt in je content, waarbij een link naar je landingspagina is toegevoegd. Op deze manier trek je de aandacht van mensen om verder te klikken.

7.    Facebook Ads

Je kunt ook adverteren via Facebook en dit biedt direct weer mogelijkheden om leads te genereren.

Je kunt bijvoorbeeld een advertentiecampagne opzetten om bepaalde berichten te promoten. Daarbij geeft Facebook de mogelijkheid om je advertentie op een zeer specifieke doelgroep te richten. Wat ons betreft werkt Facebookmarketing het best actiematig, vergelijkbaar met offline media. Je mikt op de latente behoefte van de doelgroep die je probeert te triggeren door een actie als een gratis e-book, een gratis webinar of een andere give away die jou vertellen dat het de doelgroep voor je onderneming is die reageert.

Daarbij maakt Facebook het mogelijk om het aantal conversies te meten, dus hoeveel mensen op je Facebookadvertentie klikken en vervolgens een bepaalde handeling verrichten. En geeft Facebook je belangrijke data over welke mensen op jouw campagnes reageren. Je krijgt te weten of het mannen of vrouwen zijn, in welke leeftijdscategorie ze vallen en waar ze vandaan komen. Aan de hand van deze data kun je campagnes steeds verder optimaliseren en beter laten presteren.

Facebook leads makelaars

*Inzichten in Facebook advertenties en hun prestaties.

Voorbeeld van leadgeneratie op Facebook

Jaarlijks helpen wij tientallen ondernemers om succesvol leads te generen via Facebook. Om je een indruk te geven van wat er mogelijk is en om inspiratie op te doen werken wij hieronder twee voorbeelden uit van recente successen bij onze klanten.

Leads genereren voor gewichtsconsulenten

Voor Gezond en Gewicht genereren wij leads via Facebook. Het gaan dan om vrouwen in de leeftijd 30 tot 65+ die wij via een e-book verleiden om hun gegevens achter te laten. Éénmaal ingeschreven komen ze in een Mailchimp lijst met Automation Flow van 10 mails waarmee ze een cursus kunnen kopen voor €107,00. Hieronder zie je een overzicht van de campagne.

Voorbeeld van lead campagne inclusief landingspagina

Leads genereren Facebook

Met deze campagne halen we niet allen bakken emailadressen binnen. Het zorgt ook voor een continue groei voor Gezond en Gewicht. De Facebookfans nemen toe, de cursusverkoop stijgt en steeds meer mensen kennen Gezond en Gewicht en vinden ook offline de weg naar haar bedrijf.

Facebook leadgeneratie uitbesteden of niet?

Leadgeneratie is een complex spel waarbij diverse soorten expertise nodig zijn om een zo hoog mogelijke ROI te behalen. Onze ervaring is dat het verstandig is om Facebook leadgeneratie uit te besteden aan een partij met bewezen trackrecord en expertise. Wil jij meer resultaat uit Facebook? Kom dan in gesprek met ons of bekijk eerst de business cases.

Kom in gesprek met ons
Geen Reacties

Plaats een reactie