• Hoe doen de top 250 makelaars het Online? Inhoudsopgave: Aanleiding Website Beveiliging Geoptimaliseerd voor mobiel Snelheid van uw website Makelaars in Google Facebookgebruik door makelaars  Overall indruk Relatie tussen online en offline succes Aanleiding Begin Juli 2017 bracht vastgoedactueel.nl de tussentijdse top 250 uit van...

  • Hoe vertaal je als lokale makelaar de inzichten uit online marketing naar praktische voordelen voor je onderneming? Een vraag die ik veel tegenkom bij onze klanten tijdens mijn bezoeken. Het is een begrijpelijke vraag en een relevante behoefte die concreet te vertalen is naar waarde...

  • Bij Online Leadbox helpen wij tientallen organisaties per jaar aan succesvolle leadgeneratie via Facebook. Wat ons betreft behoort Facebook dan ook tot de top 3 drie van beste podia om leads te generen. Het is niet alleen een  perfect platform om de interactie met je...

Top
top-250-makelaars-prestaties

Top 250 makelaars prestaties Online

Hoe doen de top 250 makelaars het Online?

Inhoudsopgave:

  1. Aanleiding
  2. Website Beveiliging
  3. Geoptimaliseerd voor mobiel
  4. Snelheid van uw website
  5. Makelaars in Google
  6. Facebookgebruik door makelaars 
  7. Overall indruk
  8. Relatie tussen online en offline succes

Aanleiding

Begin Juli 2017 bracht vastgoedactueel.nl de tussentijdse top 250 uit van woningmakelaars in Nederland.  Een interessante weergave van kantoren die het goed doen in de markt.

 Als Online Marketing Bureau met een groot portfolio aan makelaars als klant is het natuurlijk interessant om te zien hoe de verschillende makelaars het online voor elkaar hebben. We onderzochten online prestaties van de 250 makelaars op 12 basisonderdelen op internet. Hieronder een weergave van de conclusies.

Websitebeveiliging

Waarom is websitebeveiliging belangrijk?

Beveiliging van uw website is belangrijk om meerdere redenen:

  1. U zorgt er voor dat verkeer van en naar uw website geencrypt wordt verzonden. Als bijvoorbeeld op uw website een formulier wordt ingevuld, dan kan deze informatie niet onderschept worden.
  2. U zorgt er voor dat Google u bonuspunten geeft in zijn beoordeling van uw website. U zult dan dus ook in de breedte op Google beter vindbaar zijn.
  3. U geeft uw bezoekers de indruk dat u verantwoordelijk met hun gegevens omgaat. Uw website wordt hierdoor betrouwbaarder voor de bezoekers.

De basisbeveiliging ziet er zo uit:

Een uitgebreidere variant van beveiliging ziet u hier:

 

Hoe veilig zijn makelaars websites?

Makelaarskantoren uit de onderzochte top 250 scoren erg slecht op het gebied van websitebeveiliging. Bij 140 van de 250 onderzochte websites wordt geen enkele vorm van beveiliging gebruikt.

De makelaardij loopt op dit vlak dus ernstig achter.

Website optimalisatie voor mobiel

Meer dan de helft van alle website bezoekers komen vanaf een mobiel apparaat. Als een mobiele bezoeker een website treft die zich niet automatisch aanpast voor gebruik op een mobiel is de kans erg groot dat hij afhaakt. Ook Google beloont een voor mobiel geoptimaliseerde website met een betere vindbaarheid. Dit omdat u de bezoeker beter bedient.

Zijn de websites van makelaars mobiel vriendelijk ?

Een onderzoek onder de top 250 makelaars wijst uit dat bijna 95% het goed voor elkaar heeft voor wat betreft geschiktheid voor mobiele apparaten. Treffend is dus wel dat er nog steeds makelaarskantoren zijn die dit niet belangrijk vinden.

Een aardige tool om uw website over verschillende apparaten te testen is Responsinator. Te vinden op http://www.responsinator.com/.

Snelheid van makelaars websites

Google & de snelheid van uw website.

Naast de werkelijke snelheid van uw website is het van belang hoe snel Google vindt dat uw website is. Google bestraft trage websites met een lagere relevantie. En vermindert hiermee uw overall vindbaarheid.

Ervaring van een bezoeker

De snelheid van uw website gaat over de ervaring van de bezoeker. Dit lijkt een open deur maar het is belangrijk te beseffen dat u zelf waarschijnlijk de indruk zult hebben dat het prima voor elkaar is. Dit is logisch omdat veel van de zware elementen van uw website opgeslagen zullen zijn in uw browsercache. Dit doet bij u de indruk ontstaan dat hij snel is. In werkelijkheid hoeft dit niet het geval te zijn.

Wat is snel?

Als je website binnen 3 seconden niet is geladen zal je bezoeker verder zoeken. De mobiele website hoort net zoals je desktop website heel te snel te laden. De snelheid van de website heeft met diverse factoren te maken. De meeste factoren kunt u zelf oplossen. Een aantal vereisen wat ingewikkeldere maatregelen.

Meest voorkomende oorzaken

  • Hosting: Als de server waar de website wordt gehost traag is kunt u een melding maken bij het hostingbedrijf of u zoekt een snellere server bij een ander bedrijf.
  • Websitecode: Als de ontwikkelaar z’n code niet heeft geoptimaliseerd kan dit leiden tot een vertraging bij het inlezen de website.
  • Zware media: Dit is wellicht het meest eenvoudig op te lossen, website eigenaren voegen vaak foto’s of filmpjes toe en verkleinen deze niet waardoor soms te grote bestanden moeten worden gedownload om de website te bekijken. Controleer de website op dit soort basale fouten en comprimeer de foto’s.

Tool – Google Pagespeed Insights

Ook voor het meten van de laadsnelheid van de (mobiele) website heeft Google een tool ontwikkeld.


Wij hebben in dit onderzoek alle pagina’s door de scanner gehaald die te vinden is op: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

 

Snelheid van de websites van Succesvolle Makelaarskantoren

Hieronder een weergave van de de snelheid van de makelaars websites verdeeld in categorieën. Verdeeld op een schaal van 0 tot 100 waarbij 100 ultiem snel is en 0 bedroevend traag.

Opvallend is dat de gemiddelde snelheid relatief laag is. De grootste groep zit tussen de 40 en de 70. Waarbij 40 echt ondermaats genoemd kan worden.

De makelaars binnen deze grafiek met een website snelheid lager dan 30 hebben echt werk aan de winkel. Bezoekers zullen opvallend hinder ervaren van het gebrek aan snelheid. Op mobiele apparaten zal dit nog merkbaarder zijn.

Hoe vindbaar zijn makelaars in Google

Vindbaar zijn in Google is belangrijk. Dit kan door betaalde advertenties, door het hebben van goede posities bij zoekopdrachten op interessante zoekwoorden en door het juist geïmplementeerd hebben van de Locale Google instellingen

Scores makelaars op het zoekverkeer “Makelaar Plaatsnaam”

Iemand die zoekt naar “Makelaar plaatsnaam”. Wie is dat? Wat is zijn belevingswereld. Waar kan deze persoon behoefte aan hebben. Allemaal dingen die van belang zijn als we voor onze klanten besluiten om aan vindbaarheid te werken of besluiten erop te gaan adverteren. Van “Makelaar Plaatsnaam” kunnen we in ieder geval zeggen dat die behoefte heeft aan de kennis of de diensten van een makelaar. Dat deze persoon nog geen keuze heeft gemaakt. En dat hij met 99% zekerheid zal kiezen voor een makelaar die hoog op de eerste pagina van Google staat.

Wij waren benieuwd hoe de gemiddelde makelaar scoort in Google bij de zoekopdracht “Makelaar Plaats”. Onderstaand diagram toont de resultaten:

Meer dan de helft van de 250 succesvolle makelaars heeft een Top 5 notering in Google op het zoekwoord “Makelaar Plaats”. En dat is toch wel heel bijzonder te noemen. Zeker omdat meer dan de helft van deze makelaars zich in grote plaatsen bevinden waar de concurrentie op internet groot is.

10% van alle onderzochte kantoren valt buiten de top25. Hetgeen betekent dat vanuit de organische vindbaarheid op dit thema geen enkele bijdrage hoeft te worden verwacht.

Zoekverkeer in Google op Makelaar plaats

Zouden er mensen zijn die zoeken naar een makelaar op internet denkt u? Of kent iedereen wel een makelaar via familie, vrienden of ervaringen uit het verleden ?

In onderstaande tabel zijn de aantallen zoekopdrachten per maand weergegeven op het zoekwoord Makelaar “plaats”. In dit geval bij de plaatsen waar dit boven het aantal 100 is.

Plaats
Zoekopdr
Plaats
Zoekopdr
Plaats
Zoekopdr
Makelaar Appingedam 110 Makelaar Nunspeet 390
Makelaar Purmerend
720
Makelaar Bergschenhoek
110 Makelaar Rosmalen 390
Makelaar Roermond
720
Makelaar Dieren 110 Makelaar Venray 390 Makelaar Weert 720
Makelaar Lichtenvoorde
140
Makelaar Wageningen
390
Makelaar Zaandam
720
Makelaar Badhoevedorp
170
Makelaar Barendrecht
480 Makelaar Zeist 720
Makelaar Coevorden 170 Makelaar Drachten 480
Makelaar Hengelo
880
Makelaar Dokkum 170 Makelaar Emmeloord 480
Makelaar Roosendaal
880
Makelaar Hoogezand 170 Makelaar Etten-Leur 480
Makelaar Veenendaal
880
Makelaar Wierden 170 Makelaar Gorinchem 480
Makelaar Alkmaar
1000
Makelaar Bennekom 210 Makelaar Heerlen 480
Makelaar Amersfoort
1000
Makelaar Bladel 210 Makelaar Hoogeveen 480 Makelaar Delft 1000
Makelaar De Meern 210 Makelaar Meppel 480 Makelaar Ede 1000
Makelaar Diemen 210 Makelaar Middelburg 480
Makelaar Leeuwarden
1000
Makelaar Epe 210 Makelaar Rijswijk 480
Makelaar Zoetermeer
1000
Makelaar Hendrik-Ido-Ambacht
210 Makelaar Sneek 480
Makelaar Apeldoorn
1300
Makelaar Leidschendam
210 Makelaar Spijkenisse 480
Makelaar Deventer
1300
Makelaar Leusden 210 Makelaar Uden 480
Makelaar Dordrecht
1300
Makelaar Raalte 210
Makelaar Vlaardingen
480
Makelaar Arnhem
1600
Makelaar Wijchen 210 Makelaar Almelo 590
Makelaar Den Bosch
1600
Makelaar Berkel en Rodenrijs
260 Makelaar Gouda 590
Makelaar Leiden
1600
Makelaar Capelle aan den IJssel
260 Makelaar Harderwijk 590
Makelaar Nijmegen
1600
Makelaar Haren 260
Makelaar Nieuwegein
590
Makelaar Tilburg
1600
Makelaar Huizen 260 Makelaar Oss 590
Makelaar Almere
1900
Makelaar IJmuiden 260 Makelaar Schiedam 590 Makelaar Breda 1900
Makelaar Nieuw-Vennep
260 Makelaar Sittard 590
Makelaar Eindhoven
1900
Makelaar Sliedrecht 260
Makelaar Alphen aan den Rijn
720
Makelaar Enschede
1900
Makelaar Veendam 260 Makelaar Amstelveen 720
Makelaar Haarlem
1900
Makelaar Veghel 260 Makelaar Assen 720
Makelaar Maastricht
1900
Makelaar Zevenaar 260 Makelaar Den Helder 720
Makelaar Zwolle
2400
Makelaar Beverwijk 320
Makelaar Doetinchem
720
Makelaar Groningen
2900
Makelaar Nijverdal 320 Makelaar Emmen 720
Makelaar Utrecht
3600
Makelaar Vlissingen 320
Makelaar Heerenveen
720
Makelaar Den Haag
4400
Makelaar Winschoten 320 Makelaar Helmond 720
Makelaar Rotterdam
4400
Makelaar Barneveld 390 Makelaar Hoofddorp 720
Makelaar Amsterdam
5400
Makelaar Best 390 Lelystad 720

Scores makelaars op het zoekverkeer “Woning verkopen Plaatsnaam”

Datgene met de meeste focus op dit moment bij makelaarskantoren is “hoe krijg ik meer woningen in de verkoop”. Alle traditionele middelen worden ingezet en iedereen knokt voor het verkrijgen van meer portfolio. Meer portfolio is meer omzet in deze markt.

In Google wordt gemiddeld 10 – 100 maal gezocht op “Woning verkopen plaatsnaam”. Wat zouden deze mensen willen denkt u?

We onderzochten de Top 250 op hun zichtbaarheid op dit zoekwoord.

 

Opvallend hier is dat de overgrote meerderheid van de Top 250 makelaars niet gevonden wordt op datgene wat het meest belangrijk is in hun bedrijf. Namelijk de actieve behoefte om meer woningen in de verkoop te krijgen.

Lokale Google instellingen

Lokale Google instellingen zorgen ervoor dat u in het kaartje naar voren kunt komen op het moment dat Google herkent dat er in of voor uw regio gezocht wordt naar vak-relevante zoekopdrachten.

Dit is belangrijk omdat deze resultaten nog boven de normale organische zoekresultaten worden getoond. Vaak ook met een routebeschrijving, beoordeling en openingstijden.

 

Het betreft hier de basisinstellingen. Uiteraard kunnen altijd dingen beter of verder uitgebreid. Maar dit resultaat is bemoedigend.

Aantal Likes op Facebook

Hoe belangrijk zijn het aantal “Likes” op mijn Facebook pagina?

De mening hierover is overwegend dat het belangrijk is voor een bedrijf dat hij zichtbaar is op Facebook. Bereik heeft en dat hij facebook inzet om zijn of haar expertise te tonen. Successen te delen en uit te dragen wat de passie is met het vak waarin de activiteiten plaatsvinden.

Maar hoe zit dat dan bij de makelaars?

Om te bekijken wat de relatie is tussen succes hebben we wat inzichten verzameld door de top 250 te onderzoeken.

Facebookgebruik door makelaars

Top 250 – Aantallen Likes versus aantal makelaars

Onderstaand diagram geeft een beeld hoeveel likes de meeste makelaarskantoren op de Facebookpagina hebben


Top 250 – Gemiddeld aantal Likes per categorie

Categorieën: Top10 makelaars, Top50 makelaars, Top100 makelaars, Top250 makelaars.

In bovenstaand diagram ziet u het gemiddeld aantal likes per categorie.

Hier het tabelletje wat er bij hoort:

Overall indruk

Ik ben blij verrast met het resultaat uit dit onderzoek! De makelaars hebben het zeker in vergelijking tot andere segmenten in de basis best aardig voor elkaar. Uiteraard is er altijd ruimte voor verbetering.

Mijn tips/advies:

Beveilig uw website !

Ook al hebben we tientallen jaren achter de rug dat dit onderwerp geen issue was, het is nu een issue. Kijk naar het nieuws over websites bij zorggerelateerde bedrijven. Kost minimale inspanning om dit te fixen. En het helpt uw vindbaarheid ook nog eens.

Houdt focus op de snelheid van uw website !

De gemiddelde snelheid van websites is ondermaats. Laat dit verbeteren. Het is erg van belang voor de bezoekerservaring van uw website en een echte conversiekiller.

Op dit moment is het bij de meeste makelaars beroerd geregeld qua snelheid van de website. Dat is de reden dat u hier nog niet zoveel last van heeft. Maar wat als uw concurrent dit probleem oplost?

Vindbaarheid

Heel veel van deze beste makelaars worden goed gevonden op “makelaar plaats”. En dat is super! Maar er is meer……  Breng in kaart waar in uw regio op gezocht wordt en organiseer dat u daar op wordt gevonden. 1 stapje verder dan “makelaar plaats”. Online succes is het resultaat van een structureel plan en in deze tijd onmisbaar voor uw continuïteit.

Zou het bijvoorbeeld niet handig zijn dat als iemand zoekt naar woning verkopen, deze bij u terecht komt met de vraag of u de woning wilt verkopen?

Responsive / Mobiel vriendelijk

De meeste websites zijn Responsive. En dat is uitstekend. Het aantal mobiele bezoekers zal alleen maar groeien.

Raket

Relatie tussen online en offline succes

Een lastige vraag. Zeker om te beoordelen op basis van zo’n klein onderzoekje als deze. Een vraag die altijd voors en tegens op zal roepen. Desalniettemin toch een paar opvallende zaken gebaseerd op data.

Veel facebook Likes!

We zien een relatie tussen de plaats in de Top 250 en het aantal Facebook likes.

Feitelijk en logischerwijs zou dit eigenlijk niet zoveel invloed kunnen hebben. Maar wat het wel betekent is dat we zouden kunnen concluderen dat kantoren met veel Facebook Likes waarschijnlijk zichtbaarheid erg belangrijk vinden. En het is wel waarschijnlijk dat er een relatie ligt tussen zichtbaarheid en de plaats in de Top 250

U wordt gevonden op “makelaar plaats”

Het valt op dat de posities in Google op de zoekopdracht “makelaar plaats” een relatie lijkt te hebben met de plaats in de Top 250. Hoe beter vindbaar, hoe hoger in de Top 250. Aldus dit onderzoek.

Tot slot

Het is goed om te zien dat veel bedrijven internet zien als een middel wat bijdraagt aan de zichtbaarheid en daarmee dus ook van belang voor het resultaat van uw activiteiten.

Er zijn echter nog wel aardig wat stapjes te maken. Zeker ook vooral omdat de kansen liggen juist in de lokale markten.

Wat zou het doen als we de online marketing aanpak van een grote landelijke partij in het klein zouden toepassen voor u op de lokale markt?

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of wil je eens vrijblijvend sparren over jouw online strategie op het gebied van leadgeneratie? Neem dan contact met ons op en kom in gesprek. 

Kom in gesprek met ons
Geen Reacties

Plaats een reactie