• Hoe vertaal je als lokale makelaar de inzichten uit online marketing naar praktische voordelen voor je onderneming? Een vraag die ik veel tegenkom bij onze klanten tijdens mijn bezoeken. Het is een begrijpelijke vraag en een relevante behoefte die concreet te vertalen is naar waarde...

  • Bij Online Leadbox helpen wij tientallen organisaties per jaar aan succesvolle leadgeneratie via Facebook. Wat ons betreft behoort Facebook dan ook tot de top 3 drie van beste podia om leads te generen. Het is niet alleen een  perfect platform om de interactie met je...

  • Als ondernemer of marketeer wil jij natuurlijk weten waar je kansen liggen op het Internet ten opzichte van jouw (online) concurrenten. Bij Online Leadbox helpen wij jaarlijks tientallen ondernemers met de online concurrentieanalyse waarmee wij hen 100% inzicht geven in de kansen die het Internet...

Top
p

Online Marketing uitbesteden of niet?

Het speelveld van online marketing wordt met de dag groter. We zien het vertrek van generalisten en de opkomst van steeds meer specialisten. Online marketing is al lang niet meer alleen de website. Om online succes te behalen en de competitie voor te blijven moet je als ondernemer het gehele veld bedienen.

De consument beweegt zich ook steeds meer over diverse schermen. Onderweg checken ze hun mobiel, thuis pakken ze al snel de tablet en op het werk zoeken zij naar uw bedrijf op hun laptop.

 

De activiteiten die bijdragen aan uw online succes zijn o.a.

  1. Zoekmachinemarketing – hoe hoog u scoort in Google
  2. Online adverteren – Google Adwords, Facebook, Retargeting etc.
  3. Social Media – uw aanwezigheid op social media en de mate van interactie
  4. E-mailmarketing – versterken van klantenbinding
  5. Conversie Optimalisatie – de mate waarin bezoekers converteren naar klanten
  6. Digital Analytics – meten wat uw prestaties zijn van de online activiteiten
  7. Dashboarding – rapporteren van de prestaties

Elk van de 7 bovenstaande onderdelen zijn specialisaties waarin de ontwikkelingen snel gaan.

De kans dat u een persoon vindt die al deze kennis bezit is vrij klein. Zo al niet onmogelijk.

Voordelen van het uitbesteden van uw online marketing

  1. Alle benodigde kennis bij één partij
  2. Ondernemers behouden de focus op de core business
  3. Heldere inzichten in de kosten en de opbrengsten
  4. Eenvoudig op te schalen
  5. Eén centraal aanspreekpunt

Nadelen van uitbesteding online marketing

  1. Geen eigen kennisontwikkeling
  2. Deels verlies van controle over het proces
  3. Afhankelijkheid van externe partij

Het is van belang dat er bij uitbesteding gekeken wordt naar het totaalplan. Tenslotte, alle activiteiten moeten leiden naar een vooraf afgesproken KPI. De werkzaamheden en de kosten die hiertoe leiden moeten op voorhand duidelijk zijn.

Wat zijn de kosten

De kosten voor het inhuren van een extern online marketingbureau variëren enorm. De kosten worden bepaald naar aanleiding van:

  • Duur van het traject
  • Uurloon
  • Het aantal afgesproken uren

Op Loonwijzer lezen we dat een gemiddelde marketingmedewerker tussen de €2300 en €2900 bruto mag verdienen. De arbeidskosten voor u als ondernemer liggen natuurlijk nog hoger. Als we deze kosten afzetten tegen de kosten van een extern marketingteam, dan kan het uitbesteden van uw online marketing aan een extern bureau veel voordelen bieden.

Ook is het de vraag of 1 marketeer de specialisaties in huis heeft om uw online marketing succes naar een hoger niveau te tillen.

Succesvol online marketing uitbesteden

Hoe kunt u als ondernemer nou succesvol uw online marketing uitbesteden? Start met het formuleren van heldere KPI’s. De doelstellingen moeten voor beide partijen glashelder zijn. Voorbeelden van goede KPI’s zijn:

  1. Organisch bezoek met 120% verbeteren
  2. Het aantal conversies met 2% verbeteren
  3. Kosten per lead verlagen met 3%

De werkzaamheden die leiden tot deze verbeteringen horen maandelijks afgestemd te worden met u. In onze rapportages delen wij de gewerkte uren, het resultaat uit de gewerkte uren en de geplande werkzaamheden voor de volgende periode. Dit geeft de ondernemer het inzicht waarop de prestaties kunnen worden beoordeeld.

Net zo belangrijk, is de communicatie tussen u de ondernemer en het extern bureau. Om snel te kunnen schakelen is het van belang dat er 1 contactpersoon is waar u terecht kunt. Voorbeelden van afspraken:

  1. Wanneer er contact is en wat er besproken gaat worden
  2. Voortgangsoverleg – fysieke afspraak om de voortgang te bespreken
  3. Rapportage – KPI-dashboard met de resultaten

Conclusie

Uitbesteden van online marketing kan voor de ondernemer veel voordelen bieden. Wanneer er de juiste afspraken gemaakt worden, weten welke werkzaamheden leiden tot het gewenste resultaat en tegen welke kosten, dan kan dit het verschil gaan maken in uw organisatie.

Online Leadbox heeft zijn eigen methode ontwikkeld voor organisaties die graag hun online marketing willen uitbesteden. Ons doel is om voor u uw partner te zijn in het online succes van uw bedrijf. Met onze expertises kunnen wij ondersteuning bieden voor elke online uitdaging.

Vanaf 8 uur per maand staat er een team van 10 specialisten klaar om u te helpen groeien.

 

Geen Reacties

Plaats een reactie