• Hoe doen de top 250 makelaars het Online? Inhoudsopgave: Aanleiding Website Beveiliging Geoptimaliseerd voor mobiel Snelheid van uw website Makelaars in Google Facebookgebruik door makelaars  Overall indruk Relatie tussen online en offline succes Aanleiding Begin Juli 2017 bracht vastgoedactueel.nl de tussentijdse top 250 uit van...

  • Hoe vertaal je als lokale makelaar de inzichten uit online marketing naar praktische voordelen voor je onderneming? Een vraag die ik veel tegenkom bij onze klanten tijdens mijn bezoeken. Het is een begrijpelijke vraag en een relevante behoefte die concreet te vertalen is naar waarde...

  • Bij Online Leadbox helpen wij tientallen organisaties per jaar aan succesvolle leadgeneratie via Facebook. Wat ons betreft behoort Facebook dan ook tot de top 3 drie van beste podia om leads te generen. Het is niet alleen een  perfect platform om de interactie met je...

Top

Leadgeneratie Makelaardij; Van data naar voordeel

Hoe vertaal je als lokale makelaar de inzichten uit online marketing naar praktische voordelen voor je onderneming? Een vraag die ik veel tegenkom bij onze klanten tijdens mijn bezoeken. Het is een begrijpelijke vraag en een relevante behoefte die concreet te vertalen is naar waarde wat mij betreft. Bij Online Leadbox zijn wij gespecialiseerd in leadgeneratie makelaardij en delen wij graag onze inzichten.

In dit artikel neem ik je mee in het leren van de data die je via (onze) lokale campagnes tot je bezit hebt. De data op de juiste manier interpreteren en vertalen naar concrete waarde voor je onderneming is wat mij betreft het verborgen kapitaal van lokale online marketing. Lees dit artikel goed door en doe er je voordeel mee.

Inhoudsopgave artikel:

  1. Basis van waaruit je kunt leren
  2. Inzichten leads in je regio
  3. Van data naar voordeel
  4. Zelf aan de slag met leadgeneratie
  5. Adwords leadgeneratie makelaardij
  6. Facebook leadgeneratie makelaardij
  7. Uitbesteden of zelf doen?

 

De brede basis vanuit waar jij kunt leren

Op het moment dat wij via onze concepten lokale leadgeneratie voor jouw makelaardij opzetten kiezen wij voor een brede doelgroep. Wij maken nog weinig keuzes op het gebied van bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en advertentievarianten. Simpelweg omdat we vooraf niet weten hoe jouw lokale doelgroep zich precies interesseert.

Standaard beginnen wij in onze leeropstelling met de volgende doelgroepkwalificaties:

  • Wij bereiken zowel mannen als vrouwen
  • Wij creëren bereik in de leeftijd 25 t/m 65+
  • Betreffende relevante regio, plaats, wijk of straat

Wat heb je nu aan deze algemene doelgroep? Het antwoord is simpel; het biedt je de kans om leringen te gaan trekken die je wellicht helemaal niet in beeld hebt gehad. Door een brede segmentatie te kiezen creëren wij eigenlijk een ‘setting’ die het mogelijk maakt om verassende inzichten te behalen m.b.t. je doelgroep. En weet je beter hoe leadgeneratie voor jouw Makelaardij werken.

De inzichten die snel komen in jouw regio via Facebook

Na een periode van drie maanden werven in deze opstelling ontstaat er basisdata die al interessante feiten boven tafel haalt. Hieronder zie je een voorbeeld van de inzichten die wij via ons exclusieve leadkanaal watisuwwoningwaard.nl uit de data halen ten opzichte van je lokale doelgroep:

Leadgeneratie Makelaardij Facebook

In dit geval zien we data uit een campagne voor het werven van waardebepalingen. Interessant? Ik denk van wel. Deze campagne geeft je na drie maanden al het inzicht in bijvoorbeeld welke leeftijdsgroepen het meest gevoelig zijn voor de actie die je hebt uitstaan.

Had jij vooraf verwacht dat met name mannen van 65+ interesse zouden hebben in een waardebepaling van de woning? En is dit een groep waarvoor je graag het huis zou willen verkopen? Ik weet het wel zeker! Oké ‘leuk inzicht’ zie ik je denken maar wat kan ik er verder mee?

Van data naar voordeel in leadgeneratie Makelaardij

Data uit online marketing geeft je waardevolle inzichten omtrent hoe de doelgroep zich in jouw specifieke regio gedraagt ten opzichte van acties die jij onderneemt op het gebied van klantenwerving. Stel; je had een offline actie op touw gezet om meer klanten te werven zonder deze data? Dan had je waarschijnlijk gekozen voor een redelijk algemeen beeld met een algemene terminologie om je actie te communiceren. Nu je deze inzichten hebt ben je veel beter in staat om te weten tegen ‘wie’ je praat. Je kunt hier dus de communicatie van je onderneming op aanpassen waarmee je beter in staat bent aansluiting te vinden bij juist die groepen die gevoelig zijn voor je dienstverlening. En daarmee werk je veel efficiënter dan dat je gewend bent.

Het data-voordeel denken; een paar ideeën

RaketBovenstaand is een simpel voorbeeld van het vertalen van data naar inzicht en voordeel. Door je data goed te kennen ben je als makelaar beter in staat om efficient te zijn in bijvoorbeeld je klantenwerving maar het kan veel meer vragen oplossen dan alleen de leeftijdsgroep die je ideaal gezien kunt bereiken.

Een makelaar die klant is bij Online Leadbox heeft inzicht in data die hem dit allemaal leert:

  • Wat voor soort advertentievormen werken het best in mijn regio
  • Op welke dagen van de week is mijn doelgroep gevoelig voor mijn acties
  • Op welke tijdstippen willen mensen responderen op mijn acties
  • Zijn mannen of vrouwen gevoeliger voor mijn dienstverlening
  • Wat voor soort acties werken het best in mijn regio

Maar ook deze inzichten hebben wij voor je

  • Hoe lang duurt het voordat ik een nieuwe makelaar rendabel heb
  • Hoeveel mensen zijn er in mijn regio op zoek naar nieuwbouw
  • In welke regio’s kan ik gemakkelijk verder uitbreiden
  • Is het zinvol om in een nieuwe regio een vestiging te beginnen
  • Kan mijn bedrijf nog verder groeien in de markt die bedien en hoeveel dan

Zomaar een paar inzichten die wij voor onze partners beschikbaar hebben en die nog veel te weinig worden uitgenut wat mij betreft. Bij dezen dan ook mijn uitnodiging om met ons in gesprek te komen omtrent de data die wij voor je beschikbaar hebben en hoe je daar jouw voordeel mee kunt doen.

Wil je online aan de slag met leadgeneratie voor jouw makelaardij? Dan raden wij de volgende methodes aan om dit succesvol te doen. Lees snel de tips die voor jou het verschil kunnen maken tussen groei en stagnatie.

Adwords leadgeneratie makelaardij

Het gebruik van Google Adwords zou eigenlijk verplicht moeten worden voor ambitieuze makelaarskantoren. Ook hierbij is data de sleutel tot succes. Bij Online Leadbox kiezen wij er altijd voor om met een basisopstelling te werken in een Adwords campagne die zorgt voor een optimaal rendement op de investering. Kortweg bestaat deze basis uit:

1. Koppeling tussen Adwords en Analytcis

Zorg ervoor dat je Adwords en Google Analytics aan elkaar verbind zodat er communicatie ontstaat tussen deze twee en je de juiste inzichten krijgt op het gebied van online adverteren. Je wilt 100% zeker weten welke zoekwoorden en advertenties leiden tot een aanvraag en wilt op basis van deze inzichten kunnen optimaliseren.

2. Een Adwords campagne per zoekwoord

De meeste Adwords campagnes gaan mis wanneer de makelaar het probeert zelf te doen (ik verkoop mijn eigen huis ook niet) en te weinig kennis heeft van de materie. Geld verbranden noem ik dat. Een goede Awords campagne is relevant en zeer detaillistisch ingericht waardoor de campagne goed kan presteren. Ik adviseer om per zoekwoord een campagne of advertentiegroep in te richten voor het beste resultaat. Uiteraard voorzien van eigen advertenties en extenties.

Adwords Makelaars

3. Een duidelijke landingspagina

Een veel gemaakte fout. Ik zoek in mijn regio op huis verkopen en zie daar een advertentie van een makelaar. Wanneer ik op de advertentie klik kom ik op de homepage terecht. FOUT!!! Dit is niet wat je wilt en gaat al zeker niet leiden tot leads of een goed rendement op je campagne. Je wilt de bezoek een zo relevant mogelijke pagina aanbieden die aansluit bij zijn zoekopdracht. Daarnaast biedt je een duidelijk Call to Action. Gebruik jij al landingspagina’s voor je Adwords campagnes?

4. Optimalisatie op basis van de data

De nummer één reden om te overwegen dit allemaal niet zelf te doen is omdat je vaak niet de juiste inzichten hebt om te presteren. De data, de inzichten en de optimalisatie die je doet maken uiteindelijk het verschil tussen succes en failure. Je wilt dat doen wat werk en moet daarvoor de data in.

Hieronder zie je een voorbeeld van twee zoekwoorden die naast elkaar draaien en op het oog behoorlijk op elkaar lijken. Toch realiseert de één een inkoopprijs per lead (conversie) van rond de €25,00 en de ander een inkoopprijs van €125,00. Maar liefst 5 keer zoveel. Van je marketingteam wil je dan wel de afweging voorgeschoteld krijgen om meer op het zoekwoord te gaan adverteren dan op de ander. Of je gebruikt ze bewust allebei en optimaliseert de leadprijs van de tweede variant. Dit spel van inzicht, afstemming en optimalisatie is essentieel.

Leadgeneratie Makelaar Adwords

Facebook leadgeneratie makelaardij

De makkelijkste manier, is onze ervaring, om een groot volume aan leads binnen te halen zijn Facebookcampagnes gericht op waardebepalingen of verkoopadviezen. Het is eigenlijk een één op één doorvertaling van actiematig adverteren in de krant en werkt volgens dezelfde principes. Via deze methode haal je gemakkelijk 10 (in een klein dorp) tot 50 (in een grote stad) leads per maand binnen. Uiteraard volgens een bewezen methode en voldoende budget. Wil je aan de slag met leadgeneratie via Facebook? Let dan altijd op onderstaande basisprincipes.

1. Koppeling Facebook conversie

Zorg er altijd voor dat je op de bedanktpagina van je website of landingspagina de conversiepixel va Facebook hebt geïntegreerd. Deze pixel zorgt voor communicatie tussen Facebook en je website waarmee Facebooks haar algoritme data verzameld of de doelgroep die de aanvragen bij jouw kantoor doet. Deze inzichten kun je vervolgens inzetten om je campagnes te optimaliseren.

Hoe je deze pixel installeert lees je in dit blog van Facebook zelf. 

2. Verschillende advertentievarianten

Ga nooit aan de slag met meer één advertentie maar kies minimaal vier verschillende varainten zodat je in beeld gaat krijgen wat het beste werkt voor je doelgroep. Hieronder zie je een afbeelding van een testopstelling zoals wij die neerzetten en wat dat betekent voor het leadvolume en de inkkoopprijs van de lead. Uiteraard optimaliseer je voor de advertenties die het best renderen.

Facebook leads makelaars

3. Duidelijke landingspagina

Een veel gemaakte fout. Ik zie op Facebook in mijn regio en zie daar een advertentie van een makelaar. Wanneer ik op de advertentie klik kom ik op de homepage terecht. FOUT!!! Dit is niet wat je wilt en gaat al zeker niet leiden tot leads of een goed rendement op je campagne. Je wilt de bezoek een zo relevant mogelijke pagina aanbieden die aansluit bij zijn verwachting die je op Facebook gewekt hebt. Daarnaast biedt je een duidelijk Call to Action. Gebruik jij al landingspagina’s voor je Facebook campagnes?

 Duidelijke landingspagina Facebook

4. Optimalisatie op basis van doelgroepdata

Optimaliseren is besparen of je ROI verbeteren. Op basis van de data die Facebook je geeft over je doelgroep wil je optimaliseren. Je wilt weten welke leeftijden het best renderen, of het mannen of vrouwen zijn en welke opleiding ze bijvoorbeeld genoten hebben. Facebook geeft je, als je weet waar je moet kijken, inzichten om meer leads te realiseren voor minder geld.

Leadgeneratie Makelaardij Facebook

Leadgeneratie; uitbesteden of niet?

Jaarlijks helpen wij tientallen kantoren in heel Nederland met het optimaliseren van hun online leadfunnel. Ik denk simpelweg dat het iets is wat je niet zelf zou moeten willen doen. En zelfs in de keuze van je online partner erg kritisch moet zijn. Online marketing en leadgeneratie zijn een complex spel van diverse specialisaties. Een goede partner bespaart je letterlijk geld en zorgt voor continuïteit. Zelf doen kan natuurlijk ook maar ik trek dan graag de vergelijking met jouw klant die toch voor makelaarsland gaat 😉

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of wil je eens vrijblijvend sparren over jouw online strategie op het gebied van leadgeneratie? Neem dan contact met ons op en kom in gesprek. 

Kom in gesprek met ons
1Reactie
  • Avatar for Team Online Leadbox
    Jolien
    augustus 30, 2017 at 12:11 pm

    Hele handige tips! Tegenwoordig oriënteert iedereen zich eerst online. Als je geen duidelijk beeld geeft van het pand, of zelfs je landingspagina niet werkt, verlies je de potentiële klant.

Plaats een reactie